دین پژوهی

بررسی ادیان و آیین های جهان در سنجش خرد ـ با رویکرد آزاد اندیشانه

بررسی ادیان و آیین های جهان در سنجش خرد ـ با رویکرد آزاد اندیشانه

دین پژوهی

در این وبگاه کوشش کرده ام، مسائل برون دینی (و حتی درون دینی) را از زوایای مختلف و با آزاد اندیشی و تفکری رها از هرگونه تعصب و تقلید مورد واکاوی قرار دهم.
علی ایمانی نسب (دانش آموخته حوزه علمیه قم)

نکته بسیار مهم قبل از خواندن مقالات این وبگاه



مقالات این وبلاگ به دو دسته درون دینی  و برون دینی تقسیم می شوند. (با کلیک بر رو این عناوین، می توانید به مقالات مربوطه راه یابید، اما قبل از آن لطفا متن زیر به طور کامل بخوانید). در مباحث درون دینی، حقانیت یک دین خاص (اسلام) به عنوان پیش فرض مسلم گرفته شده است و سپس درباره مسائل مربوط به آن بحث می شود و هیچ گونه نگاه نقادانه به آن نمی شود، اما در مسائل برون دینی حقانیت یک دین خاص، پیش فرض گرفته نشده است، بلکه سعی می شود که بحث ها ناظر به تلاش برای یافتن دین حق باشد.

در واقع در مباحث برون دینی، قاعده آن است که فرض را بر این بگیریم که فعلا نمی دانیم کدام دین، حق است اما در حال کنکاش و تحقیق درباره دین حق هستیم، پس اصل اولیه در این نوع مباحث این است که هیچ دینی، دین حق نیست، مگر آنکه خلافش ثابت شود؛ از این رو تمام ادیان و آیین ها با نگاه نقادانه مورد بررسی قرار می گیرند، سپس اگر آن دین خاص توانست از عهده نقدها و موشکافی های عقلانی در امان بماند، طبیعتا می تواند به عنوان دین حق پذیرفته شود.


بنابراین در مباحث برون دینی، به هیچ وجه، حقانیت دین اسلام، مسلم انگاشته نمی شود و بدون وابستگی پیشینی به اسلام و بلکه در عَرض تمام ادیان به آن نگاه می شود و سعی می شود که جانب بی طرفی در قضاوت درباره حقانیت یا عدم حقانیت اسلام رعایت شود. البته باید توجه داشت که این بدین معنا نیست که حتما ملزم باشیم که دین اسلام را به نقادی بکشیم و خط بطلان بر آن بکشیم. همانطور که منظور ما نیز این نیست که اگر نشانه های حقانیت را در دین اسلام دیدیم، از کنار آن ها عبور کنیم. بلکه منظور ما این است دین اسلام را مانند ادیان و آیین های دیگر، با نگاه نقادانه و از منظر موافقان و مخالفان، مورد ارزیابی حق طلبانه قرار می دهیم که طبیعی است اگر دین اسلام توانست، از عهده نقدها و اشکالات سالم بماند، دلیلی ندارد که بی جهت، آن را باطل بدانیم.

رویکرد فوق در طرح مباحث دینی، شیوه ای نوین است که علیرغم کارآمدی اش در مسیر حقیقت جویی کمتر در جامعه ما محقق شده است.

البته قابل ذکر است که گرچه در تحقیقات، مطالعات و تأملات   فکری آزادانه ام در یافتن حقیقت، سعی کرده ام بدون هیچ تقلید و تعصب به اسلام نگاه کنم، اما با این حال به حقانیت دین اسلام رسیده ام (و یا لا اقل آن را برتر از ادیان، آیین ها، و سایر مکاتب فکری دیده ام). بنابراین سعی می کنم همان نگاه نقادانه ای که در مواجهات شخصی ام به همه ادیان و از جمله اسلام داشته ام را در مباحث خود منتقل کنم تا شاهد صدقی باشد بر اینکه اسلام را نه از روی تقلید و تعصب بلکه بر مبنای خرد و فطرت و کوچکترین تقلید فکری، نیز می توان باور داشت.[نتیجه این نگاه نقادانه این بوده است که بخشی از دلایلی که عمدتا برای حقانیت اسلام به کار گرفته می شود، را قابل خدشه می دانم، گرچه اصل مدعای حقانیت اسلام را بنا به دلایل متقن دیگر صحیح می دانم].

مباحث برون دینی این وبگاه که به مرور زمان تکمیل می شوند، عمدتا شامل مباحث: کلیات دین پژوهی، معرفت شناسی، مبدأ شناسی (خداشناسی)، راهنما شناسی (نبوت)، بررسی ادیان و احکام عملی آن ها و ... اند و مباحث درون دینی شامل مباحث اخلاقی و اجتماعی برگرفته از قرآن و روایات، فرقه شناسی، مباحث اعتقادی، تاریخ اسلام و ... اند.

امیدوارم که مطالب این وبگاه، برای کسانی که حصارهای تنگ تقلید و تعصب را رها کرده و با فطرت سلیم و خِرد خود، پا در عرصه تحقیق و تفکر برای یافتن حقیقت گذارده اند، سودمند باشد.

در انتها از همه خوانندگان عزیز تقاضا مندم که هر نوع نقد و اشکالی را که به مباحث وارد می بینند، در قسمت نظرات مطرح کنند، چه بسا فکر و قلم من به خطا رفته باشد و تذکر شما باعث پختگی بیشتر مطلب و اصلاح آن شود. این حقیر نیز سعی خواهم کرد که در اسرع وقت پاسخگو باشم. امیدوارم که این وبگاه بستری مناسب را برای تبادل فکری با پبروان هر دین و مسلک(اعم از دین دار و بی دین) برای یافتن حقیقت فراهم کند.


* به هنگام تأسیس این وبگاه، قصد داشتم مطالب آن را به طور مرتب به روز رسانی کنم، اما متأسفانه  در حال حاضر،  مشغله های علمی و درسی اینجانب، خیلی مجال به روز رسانی وبگاه را به من نمی دهد؛ با این حال،  از گفت و گو درباره سؤالات و انتقادات شما به دین اسلام و یا ... استقبال می کنم و سعی می کنم در اسرع وقت پاسخگو باشم.
ارادتمند تمام حق جویان، علی ایمانی نسب (طلبه حوزه عملیه قم)
ایمیل: ali.imani.n@chmail.ir
اسکایپ: ali.imaninasab


علی ایمانی نسب

نظرات  (۳)

سلام. لطفا این کتاب را با دقت بخوانید و به تمام شهبات آن پاسخ بدهید. این کتاب مرا به شک انداخته است.
نام کتاب : نقد مبانی نظریه نوبت. نوشته حجت الله نیکویی
لینک دانلود :
https://sites.google.com/site/testxxbb44/test/test.pdf?attredirects=0&d=1
پاسخ:
سلام دوست عزیز. من این کتاب را چند بار به طور کامل و به طور متناوب خوانده ام و جلسات متعددی با دوستان و اساتید در نقد و بررسی این کتاب برگزار کرده ام و ساعت ها درباره مطالب مطرح شده در آن فکر کرد ام. لیکن کمبود وقت اجازه نشر نتایج حاصل از این گفت و گو ها و نقد و بررسی آن را به من نداد. اگر سوالاتتان را در همین قسمت نظرات مطرح کنید، در حد وسع و وقتم پاسخگو خواهم بود. 
طبیعی است که نقد این کتاب اگر قرار باشد به مرحله نشر (و لو در فضای مجازی )برسد امری زمان بر است که فعلا برای من مقدور نیست .
البته چه بسا سوالات ارسالی شما و پاسخ هایی که می دهم بتواند زمینه ایجاد کتابچه ای در نقد این کتاب را فراهم کند.
قابل ذکر است که این کتاب در نگاه اول از استدلالاتی به ظاهر منطقی استفاده کرده است به گونه ای که وقتی برای اولین بار آن را خواندم اعتراف می کنم که برایم جذاب بود لذا آن را رها نکردم و  به تفکر درباره آن پرداختم و ساعتها و روزها درباره مطالب آن با دوستان طلبه و اساتیدم به شکل آزاد و بدون تعصب به گفت و گو نشستم تا اینکه رفته رفته متوجه شدم که اشتباهات فراوانی به آن وارد است که در مرحله اول آشکار نیست اما با تأمل و تعمق می توان آنها را کشف کرد.

سلام
من به دنبال اعجازی در سوره کهف هستم بخصوص آیه 17
با این تکنیکهای شما اصلا آشنا نیستم
لطف کنید هرچه که فکر می کنید مناسب است برایم ارسال کنید.
این آیه بنظرم خیلی خاص است.
حتما اگر راهی یا تکنیکی می شناسید معرفی کنید.
به اییلم ارسال کنید
پاسخ:
سلام. منظورتان را درست متوجه نشدم.  آیا مطمئنید که سوره کهف و به قول شما آیه 17 آن اعجاز دارد که بعد دنبال آن باشید که آن اعجاز چیست؟ آیا در جایی مطلبی درباره اعجاز سوره کهف خوانده اید؟ آن مطلب را ارسال کنید
این جمله غلط است.فعلا نمی دانیم کدام دین، حق است اما در حال کنکاش و تحقیق درباره دین حق هستیم، پس اصل اولیه در این نوع مباحث این است که هیچ دینی، دین حق نیست.بحث اصلی در مورد ریشه همه اینها باید شروع شود یعنی وجود خدا بعدا دین..
پاسخ:
وقتی می گوییم که بحث خود را از اینجا شورع کنیم که کدام دین حق است. اتفاقا برای بررسی این موضوع اولین بحثی که قصد بررسی آن را داشتم مساله وجود خدا و صفات او بود. به نظرم از روی همین مساله تا حد زیادی غیر از ادیان ابراهیمی موجود و ادیان غیر ابراهیمی حذف خواهند شد و ثابت می شود که این دین ها حق نیستند. و شاید هم با دلایل عقلی و علمی و فطری بتوان ثابت کرد که تنها دینی که خداوند را به نحو معقول و منطقی معرفی می کند اسلام است. 
اما متاسفانه فرصت نکردم این بحثها را ادامه دهمو لذا وبلاگ ما متوقف شد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی